Kilka faktów o: Jarmuż

Przyszła kolej na warzywo kapuściane tak zapomniane w naszej Polsce, zazwyczaj wykorzystywane do dekoracji półmisków, a mało kto z nas wie ile dobra w sobie kryje. Warzywo z rodziny kapuścianej czyli jarmuż, zanany od średniowiecza i do końca tamtej epoki jedno z najpopularniejszych warzyw.

keepcalmcarryon-jarmuz3

Jarmuż ma wiele odmian kolorystycznych, natomiast jedno wspólne to bogate wnętrze i sposób przyrządzenia.

Żeby nie stracić najlepszych substancji z warzywa, powinno się je przyrządzić podobnie jak brokuł. Najlepiej na parze 3-4 minut. Natomiast najczęściej podawane jest tak jak szpinak. I wtedy najsmaczniejsze.

Co ma w sobie?

  • przeciwutleniacze
  • witaminy K, C, A
  • karotenoidy
  • sulforafan
  • wapń
  • żelazo
  • potas
  • magnez
  • fosfor
  • sód
  • cynk
  • tiamnia
  • ryboflawina
  • niacyna

Co nam daje?

  • ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające
  • działa przeciwnowotworowo
  • hamuje zły cholesterol i działa przeciwko miażdżycy
  • chroni przed wrzodami
  • obniża ciśnienie, wspomaga układ krwionośny
  • wspomaga wytwarzanie krwinek czerwonych
  • dzięki zawartości dużej żelaza chroni przed anemią
  • dzięki witaminie K – wspomaga krzepnięcie krwi
  • dzięki witaminie C – wspomaga oczy

keepcalmcarryon-jarmuz2

Ale!!!! Uwaga!! Nie nadaje się dla osób cierpiących na choroby tarczycy i problemy z gospodarką hormonalną, jak również przez dużą zawartość szczawianów nie nadaje się dla osób cierpiących na kamicę szczawianową.

I co może warto czasem też zjeść jakąś „dekorację” z talerza 😀 ??

A teraz…Keep Calm and Carry On 🙂