Ostatnio jakoś tak mi czas leci, że brakuje czasu na pisanie. Myślę, że przez aktualną pogodę, pomysłu i siły też brak. Do tego wszystkiego przypałętało się zatrucie to już całkowicie brak kreatywnego działania. Ale dzisiaj stwierdziłam, że wypadałoby to zmienić. I choć w najbliższym czasie planuje posty kosmetyczne to dziś czysta metodyka języka.
Wiedza ogólnie znana to ta, że bez gramatyki da się dogadać, ale bez słownictwa nie da rady niestety. Zatem to co najważniejsze to słownictwo. Tylko co wykorzystać, aby nauka tych gigantycznych ilości słów była fajniejsza?!
Już jakiś czas temu pisałam Wam o wykorzystaniu piosenek/muzyki w nauce słuchania ze zrozumieniem, oczywiście, tego typu ćwiczenie można wykorzystać do nauki słownictwa. Przy czym, wtedy nas nauczycieli czeka większa praca – należy wybrać odpowiednią piosenką i z odpowiednim zasobem słów, które akurat teraz są nam potrzebne do danej jednostki tematycznej. Ale to nie wszystko..
Podstawową grupą ćwiczeń leksykalnych to zadania z lukami, z podaną pierwszą literą, kreseczki z ilością liter oraz zadania wyboru (zamknięte). Ale również już często wykorzystywane są krzyżówki, zadania online wyboru / wielokrotnego wyboru.
Poza przygotowanymi krzyżówkami, uczniowie mogą samemu przygotować w parach lub grupach krzyżówkę dla innych uczniów. Mogą samemu zdecydować jakiego typu będzie to krzyżówka i jakie hasła w niej będą występować. Oczywiście jedyne co musimy zaznaczyć to zakres słów np. od rozdziału 1 do 5.
Dodatkowo można wykorzystać małe karteczki – każdy uczeń na koniec lekcji wrzuca karteczki z wybranym słowami z danej lekcji, na początku następnej losują słowo i tłumaczą.
Kolejnym może nie iście innowacyjnym pomysłem, ale jednak cieszące się sympatią uczniów to pisanie łańcuchów skojarzeniowych. Czyli mamy zestaw słów lub jednostkę tematyczną i dużą swobodę uczniów do tworzenia takich łańcuchów. Nie ingerujemy w to jakie słowa z innymi się uczniom kojarzą.
Np.Jedzenie (Food) rice – chicken – chips- fish – ketchup – tomato – cucumber etc…..
Jeśli zaś potrzebujecie zadanie na dłuższy moment zajęć, to dobrym pomysłem jest praca w grupach. Każda grupa ma inne zadania: 1. ze słownikiem np. tłumaczenie 2. rysowanie znaczeń słów bez użycia słownika 3. czytanie tekstu z lukami i wstawianie słów rozrzuconych po biurku. Oczywiście, na zadanie mamy przeznaczone np. po 5 minut, mamy po 3 zestawy zadań danego typu, aby każda grupa miała coś innego do wykonania. I po upływie tych 5 minut, grupy przechodzą do następnego zadania. Istotne jest też to żeby po każdej grupie zliczać punkty jakie zdobyła dana grupa za właściwe tłumaczenie / wpisanie wyrazu. Pamiętajmy, że konkurencja u dzieciaków w każdym wieku jest ważna i motywująca:D
Jak Wam się podobają takie ćwiczenia?
A teraz…Keep Calm and Carry On 🙂