Kilka faktów o: SŁONECZNIK

Słonecznik to jedno z popularniejszych roślin chyba na całym świecie. Pochodzi z kontynentu amerykańskiego natomiast mamy około 70 gatunków, słonecznik zwyczajny jest ogólnie dostępny, nie wymaga zbyt niezwykłych warunków uprawy. Zatem u nas w wielu miejscach można takie słoneczniki spotkać. Jest to głównie roślina oleista, wykorzystywana do tłoczenia oleju. Ale ja dziś skupię się na tym co możemy wykorzystać w różnych daniach czyli nasionka słonecznika.

sunflower-oil

Słonecznik- nasionka zawierają:

  • witaminy A, B6, D, E
  • kwas foliowy
  • kwasy Omega-3
  • aminkwasy
  • magnez, potas, cynk, wapń, żelazo

sunflower-seeds

Co nam daje?

  • wzmocnienie układu kostnego, nerwowego, krwionośnego
  • łagodzi alergię, skutki uboczne leków, objawy stanu przedmiesiączkowego, ból migrenowy lub innego pochodzenia
  • poprawia koncentrację, system immunologiczny, wygląd skóry, koloryt, widzenie
  • obniża zły cholesterol i ciśnienie (polecany przy nadciśnieniu tętniczym)
  • zmniejsza ryzyko zawału, ryzyko raka jelita grubego, krzywicy u dzieci czy osteoporozy u dorosłych
  • wspomaga odporność na stres

sunflower-seeds-01

Jest to niewątpliwie bardzo zdrowe ziarenko, dodawane może być właściwie do wszystkiego, deserów, sałatek mięs, smoothies i wielu innych. Ale czy bezkarnie można jeść?! Jeśli ktoś jest na diecie, oczywiście niech dodaje słonecznika do swoich potraw, ale z umiarem. Należy pamiętać, że jedna garść ziarenek to 100 g, które zawiera 541 kcal. Przy liczeniu kalorii należy o tym pamiętać, w pozostałych przypadkach, zdrowie jakie daje słonecznik tylko wpływa pozytywnie na użytkowanie go w większej ilości.

A teraz…Keep Calm and Carry On:)